Wat is C.I.S.?

C.I.S. staat voor "CASTRICUMSE INVALIDEN SPORTCLUB"

De C.I.S. is een zwemvereniging voor mensen met een beperking, opgericht in 1978.

Al meer dan 40 jaar organiseert de C.I.S. wekelijks zwemavonden voor mensen die in meer of mindere mate, tijdelijk of permanent beperkt zijn in hun doen en laten. In een ongedwongen sfeer stellen wij onze leden in staat om recreatief de zwemsport te beoefenen en te ontspannen bij een watertemperatuur van circa 30 graden Celcius.

Bij de C.I.S. zwemmen mensen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking. Soms is de beperking duidelijk zichtbaar, soms ook totaal niet. Niemand hoeft zich bij de C.I.S. een vreemde eend in de bijt te voelen, we hebben allemaal wat! Iedereen kan zich bij de C.I.S. thuis voelen en rustig van de zwemsport genieten zonder aangekeken te worden.

De leeftijden van de leden variëren globaal tussen de 10 en 80 jaar. We kunnen dus met recht zeggen dat we voor alle leeftijden zijn.

Vindt u zwemmen wat te individualistisch en twijfelt u daarom? Velen ervaren onze avond juist als een sociaal gebeuren, hetgeen niet onbelangrijk is voor een groep als de onze.

Tevens kunt u, als u dat wilt, deelnemen aan de gezamenlijke oefeningen welke onder begeleiding tijdens ons zwem-uur wordt gegeven.

Niet gehandicapt?

Bij een informatief gesprek met onze secretaris werd eens gezegd: “Maar ik ben niet gehandicapt” vrijwel direct gevolgd door een waslijst aan operaties en fysieke beperkingen, zelfs zwemmen zou wel eens te moeilijk kunnen zijn. Kortom … niet lang na dat gesprek volgde een zeer terechte aanmelding bij de C.I.S. en het gaat prima!

Maar ook als u tijdelijk beperkt bent in uw doen en laten, is het zwemmen bij de C.I.S. een uitstekende manier om het herstel van uw lichaam te bevorderen. In het water kunt u uw lichaam vrijer bewegen en is het eenvoudiger om uw lichaam te trainen. Hiermee bevordert u het herstel of houdt u juist een bepaald niveau vast.

Een aantal van onze leden zijn voor hun vervoer afhankelijk van derden, het is daarom mogelijk dat deze persoon (tegen betaling) ook mee zwemt. Nog niet zolang geleden was dat bij een nieuwe aanmelding zelfs doorslaggevend om bij de C.I.S. te komen zwemmen.

De enthousiaste vrijwilligers van de C.I.S. zorgen voor de veiligheid, houden toezicht en bedienen de zwembadlift. Daarnaast begeleiden ze de mensen die zich door hun beperking onzeker voelen in het water.